تبلیغات
غدیـــــر و امیرالمومنین - غدیر امروز - امام علی از زبان دیگرا

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندها

:نویسندگان

:آخرین پستها

آماروبلاگ

یکشنبه 30 آبان 1389-11:44 ب.ظ





علی (ع) از زبان و به روایت از دانشمندان مسلمان

ابن قیم

ابن قیم متوفى سلا 751 مى‏گوید: على علیه السلام در زمان خود افضل افراد امت و در اسلام از همه پرسابقه‏تر بود. در هنگام خلافت هیچكس از وى شایسته تر نبود.

- بدائع الفواید ج 3 ص 208


محمود عینى

محمود عینى متوفى سال 855 از علماى اهل سنت مى‏گوید جمله علماء تصریح كرده‏اند به اینكه على علیه السلام و یارانش بر حق بوده‏اند - زیرا على در آن روز از همگان افضل و براى مقام لافت‏شایسته‏تر بوده است. - عمدة القارى ج 1، ص 346-

ابن ابى الحدید درباره فصاحت و بلاغت‏حضرت على(ع)

ابن ابى الحدید درباره فصاحت و بلاغت‏حضرت على(ع) مى‏گوید: فهو امام الفصحاء و سید البلغاء یعنى پیشوا و امام فصیحان و آقاى كسانى بود كه در سخن بلاغت داشتند. عظمت‏سخنش بحدى بود كه گفته‏اند پائین‏تر از كلام خالق و فراتر از كلام مخلوق بود (دون كلام الخالق و فوق كلام المخلوق) - شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدیدى مقدمه

ولادت على علیه السلام در كعبه به اعتراف علماى اسلام

علما و دانشمندان بزرگ شیعه و اهل سنت در این كه ولادت على علیه السلام در خانه كعبه واقع شده است،اتفاق نظر دارند،حتى مرحوم‏«اردو بادى‏»در این موضوع كتاب قطورى نگاشته است. (1) در این قسمت‏به نظر برخى از علماى شیعه و اهل سنت اشاره مى‏كنیم:

نظر برخى از علماى اهل سنت

1-حاكم نیشابورى:

«اخبار در مورد این كه فاطمه بنت اسد«على بن ابى طالب‏»را در خانه كعبه به دنیا آورد،در حد تواتر است.» (2) -حافظ گنجى شافعى:

«امیر المؤمنین على علیه السلام در مكه و در داخل بیت الله الحرام در شب جمعه سیزدهم رجب سال سى‏ام عام الفیل،متولد شد،و جز او مولودى در بیت الله الحرام تولد نیافته است،نه پیش از او و نه پس از او.این امتیاز نشانه بزرگى مقام و موقعیت او بود كه شامل حال او گشت.» (3)

3-ابن صباغ مالكى:

«على بن ابى طالب علیه السلام در شب جمعه سیزدهم رجب سال سى‏ام عام الفیل -23 سال قبل از هجرت-در مكه مشرفه در بیت الله الحرام متولد گشت.این فضیلت را خداوند به جهت جلال و بزرگى و كرامت على علیه السلام به او اختصاص داده است...» (4)

4-احمد بن عبد الرحیم دهلوى در«ازالة الخفاء»نظیر عبارت فوق را نقل كرده است. (5)

5-علامه ابن جوزى حنفى مى‏گوید،در حدیث آمده است:

«فاطمه بنت اسد در حال طواف خانه خدا بود كه درد زایمان او را فرا گرفت.در همین حال درب كعبه باز شد و فاطمه داخل كعبه گشت و در آن جا،على علیه السلام را به دنیا آورد.» (6)


1-الغدیر،ج 6،ص 27.

2-مستدرك حاكم نیشابورى،ج 3،ص 550، (در شرح حال حكیم بن حزام) .

3-كفایة الطالب،ص 407.

4-الفصول المهمه،ص 30.

5-الغدیر،ج 6،ص 22.

6-تذكرة الخواص،ص 20.






تاریخ آخرین ویرایش:یکشنبه 30 آبان 1389 11:59 ب.ظ